۱۳ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۱
کد خبر: 135687

مریم سادات کاظمی :بارداری یکی ازخاطره انگیزترین مراحل زندگی هر خانمی است. به جرأت می‌توان گفت نمی توان خانمی را دید که از داشتن فرزند احساس تمایل و خرسندی نکند. مادران آینده معمولا اطلاعات خوبی درباره تغذیه، بهداشت، لباس و داروها دارند؛ اما متاسفانه اطلاعات کامل و دقیقی نسبت به پوست و اندام در دوران بارداری و پس از آن ندارند.

تجربه لذت زیبای مادری به هر قیمتی

بافتها، ماهیچه ها، پوست و در یک کلام تمام ارگانهای بدن پس از زایمان کاملا تغییر می‌کند. گرچه پس از زایمان اندام مادر جوان صد در صد به حالت پیش بر نمی گردد؛ اما با این حال نباید دست روی دست گذاشت و خود را تسلیم شرایط کرد. شناخت دقیق در این باره می‌تواند کمک زیادی به مادر کند تا بر آنها غلبه کند.

خستگی
در کنار خستگی پس از بارداری، مشکلات زایمان، بی خوابی ها، بیدار شدن برای شیر دادن به نوزاد، ضعف ناشی از خونریزی و کند شدن جریان خون و... را نیز باید اضافه کرد. این موارد بویژه برای مادران جوان بسیار مشکل است.
افزون بر خستگی‌های فیزیکی، ممکن است مادر جوان احساس بی حوصلگی شدیدی نیز بکند. معمولا حالت هیپو گلیسمی ( کاهش غلظت گلوکز خون که ممکن است به عصبی شدن، هیپوترمی، سردرد، و گاه تشنج و اغما بینجامد) نیز دیده می‌شود.
مشکلات دیگری را نیز می‌توان به این مجموعه اضافه کرد. برخی بانوان از کوفتگی و خستگی عضلات در پی وضعیت بد زمان زایمان شکایت دارند. بی خوابی نیز معمولا بسیار رایج است که باعث حساس شدن و حتی تحریک پذیری شدید مادر می‌شود.

وزن
کاملاً طبیعی است مادر پس از زایمان و بازگشت به منزل، بین 3 تا 6 کیلو گرم یا حتی بیشتر چاق شود. در واقع این اضافه وزن ذخیره بدنی برای دوران شیردهی است.
مادر به همان مدت زمان که نوزاد را در وجودش پرورانده است، وقت لازم دارد تا اندام متعادلش را پیدا کند؛ به بیان دیگراو باید حدود 9 ماه را در نظر بگیرد. به همین دلیل باید به یک سری نکات طلایی توجه داشت: تا پیش از سه ماهگی نوزاد نباید مطلقا رژیم را شروع کرد و پس از آن هم در صورتی که دیگربه نوزاد شیر نمی دهید، می‌توانید رژیم بگیرید. شیردهی کالری زیادی را از بدن شما جذب می‌کند و به همین خاطر دریافت بیشتر مواد غذایی مفید ضروری است، اما بدان معنا نیست که باید زیاده روی کرد و هیچ اقدامی انجام نداد.
آیا می‌دانید اگر مادر حداقل سه ماه به نوزادش شیر دهد، این دوران می‌تواند تنها مرحله ای باشد که طی آن چربی‌های شکم بسوزد؟ مطالعات نشان می‌دهد خانم هایی که تا 10 هفته پس از زایمان شیردهی را ادامه می‌دهند، یک کیلو گرم بیشتر از کسانی که فقط تا 10 روز به نوزادشان شیر می‌دهند وزن کم می‌کنند.

توصیه هایی برای داشتن اندام متعادل
- برنامه غذایی متنوع و متناسب را در نظر بگیرید و از پرخوری دوری کنید.
- بدانید چطور به بدنتان برسید و شرایط مناسب را پیدا کنید؛ خوب بخوابید و سعی کنید کمبود خواب دوران بارداری و زایمان را جبران کنید.
- به مصرف مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی که دردوران بارداری برای شما تجویز شده است تا سه ماه پس از زایمان ادامه دهید و حتی بهتر است تا زمانی که به فرزندتان شیر می‌دهید، این محصولات را در برنامه خود داشته باشید. مکمل‌ها نقش بسیار مهم و انکارناپذیری در کسب اندام زیبا دارند.

جریان خون
دیگر لازم نیست بدن شما مقدار زیادی خون برای رحم و نوزاد تامین کند. سلولهای اضافی که در زمان زایمان هنوز از بین نرفته اند، بتدریج کم می‌شوند تا حجم خون به مقدار طبیعی برسد. این روند ممکن است افت فشار خون و کم خونی ناشی از کمبود آهن و اسید فولیک را به همراه داشته باشد.
همچنین خطر استاس سیاهرگ ها، ترومبوز و التهاب ورید نیز گاه مادر را تهدید می کند. از طرف دیگر، حدود یک سوم بانوان دچار ناراحتی‌های هموروئید می‌شوند. این مشکل طبیعتا باید طی 24 ساعت برطرف شود، اما گاه ممکن است تا 10 روزنیز طول بکشد. گرچه نباید یک ناراحتی جدی تصورکرد، اما با این حال بهتر است با پزشک مشورت شود.
پاهای سنگین و متورم مادر
تورم وسنگینی پاها یکی از رایج ترین مشکلات مادران در دوران بارداری و زایمان است. پاها طی 9 ماه، افزون بر وزن مادر، وزن کودک را تحمل کرده اند و نیاز دارند پس از زایمان، قوای رفته را باز یابد. این اعضای بدن بتدریج که شما به وزن اولیه خود بر می‌گردید، توان ماهیچه ای و عملکرد خوب مفاصل را پیدا می‌کنند.
واریس معمولاً احساس سنگینی پاها همراه است که این ناراحتی‌ها به کندی بهبود می‌یابند. برخی نیز شاهد لاغر شدن پاها، بویژه در سطح عضله پشت پا هستند.
چند راهکار برای اینکه زیبایی و سلامت پاها را به دست آورید...
- در حالات خوابیده یا نشسته، پاها را بالا نگه دارید.
- ماساژ روزانه پاها را برای جریان پیدا کردن خون فراموش نکنید.
- داشتن پاهای زیبا به پیاده روی منظم بستگی دارد. این دستورالعملی است که باید همیشه آن را در نظر داشت.
- از کارهایی که مطمئنا واریس را به دنبال دارند از جمله کفشهای پاشنه بلند و کفش‌های خیلی تنگ دوری کنید؛ زیرا در این شرایط جریان خون دچار مشکل می‌شود. همچنین اضافه وزن همیشگی نیز واریس را در پی دارد.

پوست
یکی دیگر از قسمت‌های بدن که تغییرات زیادی را تحت تاثیر هورمونها تحمل می‌کند، پوست است. در دوران بارداری به خاطر فعالیت هورمونها، حالت ارتجاعی بیشتر و رطوبت بهتری پیدا می‌کند و به همین خاطر است که چهره مادران آینده عموما شفاف و زیبا می‌شود. اما کمبود هورمونی پس از زایمان تاثیر عکس دارد و خشکی و کدر شدن پوست را در پی دارد. خستگی نیز مزید بر علت شده و معمولاً بر تیرگی صورت مادر می‌افزاید.در 9 ماه مقدسی که مادر فرزند را در وجود خود می‌پروراند، پوست تا حد زیادی کشیده می‌شود. این کشیدگی به حدی است که فیبرهای کلاژن و الاستین از هم جدا و پاره می‌شوند و ترکهای زشتی به وجود می‌آید.در هفته‌های اول پس از زایمان این خطوط قرمز یا کبود به وضوح روی بخشهایی از بدن ظاهر می‌شوند.
این ترکها با توجه به ساختار و خصوصیات پوست، طی چند هفته کمرنگ شده و به حالت رگه‌های سفیدی در می‌آیند که البته هیچ گاه به طور کامل از بین نمی روند.

رنگدانه‌های روی پوست
هورمونهای دوران بارداری باعث ایجاد لکه‌های قهوه ای روی بخشهایی از بدن می‌شود. خطوط قهوه ای رنگی نیزممکن است از ناف به سمت پایین بدن ظاهر شود که غالباً پس از سه ماه از بین می‌رود.
ماسک دوران حاملگی یا ملاسما نیز گاه روی صورت خانم باردار؛ بویژه افراد گندمگون به شکل لکه‌های قهوه رنگی روی پیشانی، چانه و گونه‌ها شکل می‌گیرد. لکه‌ها ممکن است از 3 ماه تا یک سال بعد از بارداری باقی بماند، بویژه در مورد خانم هایی که قرصهای ضد بارداری مصرف می‌کنند. پوست در این مرحله مستعد ظاهر شدن لکه‌های قرمز است که گاه خود به خود بهبود می‌یابد و در مواقعی نیز احتیاج به مراجعه به پزشک است.
محافظت از پوست در برابر اشعه‌های خورشید و قرار نگرفتن درمعرض این امواج مضر یکی از نکات حایز اهمیت است. رنگدانه‌ها در تمام قسمت‌های بدن در برابر نور خورشید تا حد زیادی تشدید می‌شوند و اگر از پوست به خوبی محافظت نشود، این احتمال وجود دارد که هرگز از بین نروند.
در مورد خالها نیز باید گفت اگر خالهای جدیدی روی پوست ظاهر شد و یا در اندازه و رنگ خالهای همیشگی تغییری دیده شد، حتماً به متخصص مراجعه کنید.

فراموش نکنید که...
- بهداشت بسیار دقیق ومنظم دهان و دندان را رعایت کنید. پس از هر وعده غذایی مسواک بزنید و از دهانشویه استفاده کنید تا کلسیم و مواد معدنی تامین و سلامت دندانها حفظ شود.
- اگر دچار خونریزی مکرر لثه‌ها هستید، حتما به دندانپزشک مراجعه کنید.
- هر موقع احساس کردید ازنظر روحی و جسمی آمادگی دارید، برای جرم گیری و ترمیم پوسیدگی‌های جزئی دندانها اقدام کنید.
منبع: www.infobebes.fr
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.